EL CASAL A L'ESCOLA "JUGUEM I APRENEM AMB LA GENT GRAN"

Edició: 
2018
AMPA que el presenta: 
AMPA La Ràpita
Població: 
La Ràpita (La Noguera)
Modalitat: 
Fem xarxa per l’Èxit escolar
Breu descripció del projecte: 

Aquest consisteix que tots els dijous de 16:00h a 17:00h, l’escola els converteix en un casal. Hem de dir que el nostre poble no té cap lloc de trobada per aquest col•lectiu. Però des del curs passat, ara ja sí. Els padrins i padrines del poble, tinguin o no néts a l’escola, poden venir i formar part d’aquest casal. Per aquest motiu, el nom del nostre projecte és El casal a l’escola “Juguem i aprenem amb la gent gran”.

Durant aquesta hora, al casal fem tallers de forma conjunta i agrupant-nos. En cada grup hi ha alumnat, padrins i padrines. Els protagonistes poden ser tant els propis alumnes com els propis padrins i padrines tenint, en compte les seves capacitats i/o habilitats.

Durant el curs passat, vàrem agrupar les activitats en tres grans blocs. Durant el primer trimestre vam desenvolupar la ment. Al segon, el treball es va centrar en el cos i l’últim, el vam dedicar a la creativitat i manualitats.

Alguns exemples d’activitats que hem anat desenvolupant són: dòmino en català i anglès, sardanes, trencaclosques, murals, bitlles, herbari, cartes, cosir, unno, alquerc, ball de gitanes, papiroflèxia, percepció visual, mots encreuats, sudokus, manualitats com màscares, pasta de sal, fang...

Cada ronda d’activitats, està formada per quatre tallers. Cada grup, passa per aquests. Després és tornen a canviar els tallers. Per organitzar-nos tots plegats, a l’entrada del vestíbul hi ha un panell on s’especifica els noms per formem part del grup, la classe o espai de l’escola on es desenvoluparà l’activitat i el nom de la mestra. D’aquesta manera, quan els padrins i padrines entren a l’escola, miren on els hi toca. Després cada mestra passa llista per veure si queden equilibrat o no els grups.

També cal dir que els tallers els poden a dur a terme tant els propis alumnes com els padrins o padrines. Per part dels alumnes, prèviament a la sessió ha desenvolupar, els nens i nenes s’han de preparar com amfitrions d’ aquella activitat. Ho han d’aprendre perquè seran ells els qui ho explicaran als propis padrins. El rol de la mestra és d’observadora i si cal, ajuda, però sempre deixant protagonistes els infants.

Pressupost: 
A nivell econòmic, l’escola hi dedica una part molt petita en aquest projecte perquè sempre mirem d’organitzar els tallers amb jocs, materials reciclats, objectes amb desús, per tal de no generar més residus i fomentar el reciclatge, tal hi com som escola
Obstacles a vèncer: 

Per al grup de mestres, val dir que suposa un gran esforç pel que fa a l’ organització, no sols de persones, sinó d’espais. La nostra escola és molt petita i només té tres aules. Al costat hi ha una pista esportiva i un edifici annex, una sala on l’escola l’utilitza de sala polivalent. Ja us podeu imaginar l’esforç que requereix fer aquest casal amb quatre grups (75 persones aquella tarda al centre) i aquests reduïts espais, sobre tot a l’hivern.

Col·laboradors: 
Direcció
professorat
entitats locals
famílies del centre
Delegació: 
Lleida
Paraules Clau: 
- intercanvi de coneixements - adquirir nous coneixements - tradicions
Nivell Educatiu: 
Primària
Valors clau: 

- Valors de convivència i respecte.
- Valors d'hàbits saludables.
- Valors de respecte i gaudi

Materials necessaris: 

Utilitzem diferents material, com per exemple, pintures, llet, taps, oueres, jocs, músiques...

Necessitats atesses: 

- no tenir casal al poble
- apropar la gent gran a l'escola
- participar en l'entorn immediat

Persones necessàries: 

padrins, padrines, alumnes i mestres

Objectius: 

Aquest projecte el vàrem iniciar el curs passat i el continuem enguany. L’objectiu principal és donar un servei a la comunitat, donant sentit als aprenentatges, perquè allò que els nostres alumnes aprenguin, ho puguin transferir a la realitat en forma d’acció.

Volem apropar aquest col•lectiu a l’escola amb l’objectiu de facilitar el coneixement mutu i l’intercanvi de coneixements, sabers i habilitats. Volem estimular la participació de l’alumnat en el poble, afavorir el compromís cívic i la millora de la qualitat de vida dels seus habitants.

Raons per les quals mereixeríem ser guanyadors:

- Perquè és sostenible en el temps.
- Perquè tots els agents implicats en gaudeixen.
- Perquè té un altíssim grau d'implicació en la comunitat educativa.
- Perquè fomenta la vocació de servei als nostres infants

Període d'execució: 
12/09/2016 a 31/05/2018
Destinataris: 
padrins, padrines i alumnes
DADES PERSONA DE CONTACTE
AMPA: 
AMPA La Ràpita
Correu electrònic de contacte: