DIVENDRES COMPARTITS

Edició: 
2018
AMPA que el presenta: 
AFA Escola Sant Llàtzer
Població: 
Tortosa (Baix Ebre)
Modalitat: 
Tothom a l’AMPA
Breu descripció del projecte: 

Neix de la necessitat de generar espais de convivència entre tota la comunitat educativa, per tal d’afavorir una escola de tots/es i per a tots/es. És sota aquesta mirada, que un grup de mares de l’AMPA, amb el suport de l’Equip Directiu de l’Escola Sant Llàtzer, dinamitza tardes de divendres per tal d’obrir les portes de l’escola i generar espais de cohesió i participació per totes les famílies del centre.

Els eixos que vertebren el projecte són els següents:

  • Patis creatius i coeducatius: Transformem el pati amb propostes que potenciïn la imaginació i la relació entre xiquets i xiquetes.
  • Aquests espais es realitzen en divendres a partir de les 16:30h i estan oberts a infants, famílies i mestres.
  • La lectura com a motor de coneixement. Col·laborem amb l’impuls i el gust per la lectura.
  • Es realitza un taller per part d’una mare bibliotecària sobre la literatura infantil i es construeix la “Biblio-Niu” pel pati de l’escola.
  • Xerrades educatives: Organitzem espais de reflexió i d’intercanvi de sabers al voltant de l’educació. Aprofitem el perfil professional d’un pare de l’AMPA per oferir xerrades sobre diversos temes d’interès per les famílies i mestres.
  • L’hora del cafè: S’obre un espai de relació i conversa obert a totes les famílies els divendres de 15:00h. a 16.30h.
Pressupost: 
“Divendres compartits” és un projecte que s’ha autogestionat, ja que són les pròpies famílies les que realitzen les xerrades i quan ha calgut comprar material hem realitzat activitats prèvies per aconseguir els diners necessaris.
Obstacles a vèncer: 

Donat que és una escola jove i petita, l’esforç inicial de l’AMPA havia focalitzat les seves hores d’implicació en la gestió del menjador i les extraescolars. Això havia esdevingut que l’AMPA fos únicament un òrgan de gestió. Així doncs, ampliar la mirada de l’AMPA a l’escola no ha estat fàcil. A més a més, cal destacar que en el territori on estem situats no hi ha escoles veïnes on tinguin aquesta visió de l’AMPA, un AMPA que vagi més enllà de la gestió. Les famílies no estan acostumades i moltes no veuen la necessitat d’obrir espais de participació, però creiem que poc a poc es comença a entendre l’AMPA com una oportunitat d’incidir de manera molt positiva en l’educació dels nostres fills i filles.

Col·laboradors: 
Direcció
professorat
entitats locals
famílies del centre
Delegació: 
Tarragona
Paraules Clau: 
Compartir, Participació, Cohesió, Convivència, Cooperació, Crear, Aprendre, Somiar, Família, Comunitat, Lligams.
Nivell Educatiu: 
Primària
Valors clau: 
  • Respecte. “Divendres Compartits” ofereix espais molt diferents per tal d’acollir al màxim de famílies en un ambient de convivència i respecte.
  • Participació. “Divendres compartits” fomenta la participació de les famílies com a valor imprescindible que repercuteix en la qualitat de l’educació dels nostres xiquets i xiquetes. D’aquesta manera fomentem que els nostres fills i filles esdevinguin en un futur ciutadans actius de la societat.
  • Treball en equip i esforç. A les sessions de “Patis creatius” cooperem per tal d’aconseguir els reptes prèviament establerts a les comissions mixtes, tenint en compte l’opinió de l’alumnat. Amb divendres compartits va néixer la primera comissió mixta de l’escola entre famílies i equip de mestres amb reunions sistemàtiques, per tal de coordinar-nos, caminar i somiar cap a un model de pati compartit i de qualitat.
  • Generositat i igualtat. Amb “Divendres compartits” aprenem a ser generosos, ja que cadascú aporta allò que pot i es valorat per igual. Tots/es som importants.

Actualment, pel que fa a l’activitat de “Patis creatius i coeducatius” ens trobem immersos en un procés participatiu, de tota la comunitat educativa, per tal de somiar plegats el pati que volem per la nostra escola. Volem crear un espai de pati diferent i el fet de guanyar ens ajudaria econòmicament a portar a terme el nostre somni d’espai exterior.

A més a més, considerem que el nostre projecte es mereix guanyar:

  • Perquè hem apostat per un model d’AMPA diferent, on tenim l’oportunitat de participar i de construir entre tots i totes l’escola que volem.
  • Perquè pensem que la nostra participació omplirà de sentit i d’il·lusió els records d’escola dels nostres fills i filles.
  • Perquè creiem en una educació global on l’escola i les famílies treballem de manera conjunta i coordinada en una mateixa direcció.
  • Perquè necessitem reflexionar, debatre i compartir dificultats per tal de millorar i enriquir-nos com a mares i pares.
  • Perquè volem ser un referent de canvi educatiu i social a través de la nostra pròpia experiència.
  • Perquè aquest projecte ha suposat la llavor de la qual han sorgit diferents comissions mixtes i internes que fomenten la participació i milloren la qualitat de l’escola. Com per exemple la Comissió Mixta “Espai Àgora” o la Comissió Interna “Fem Família”. Per tot això i perquè pensem que el fet de guanyar ens reforçaria com a comunitat i ens ompliria d’il·lusió i força per continuar somiant.
Materials necessaris: 

Patis creatius i coeducatius:
Gran part dels materials utilitzats per dur a terme aquesta activitat són reciclats i reutilitzats (pneumàtics, samarretes velles, troncs, palets...) D’altres, com la pintura, s’ha aconseguit de forma autofinançada a partir d’activitats com la baldanada popular (amb la col·laboració de la carnisseria i el forn del barri).
Finalment, la mà d’obra l’ha realitzat famílies, mestres i infants.

Xerrades educatives:
Ens hem nodrit dels coneixements professionals de mares i pares que han col·laborat de manera desinteressada.

L’hora del cafè:
S’ha fet servir el bar de l’Institut veí i, a vegades, també s’ha portat cafè i galetes per compartir.

Necessitats atesses: 

El projecte dóna resposta a les següents necessitats detectades:

  • Baixa participació amb l’AMPA. Aquests espais han ajudat a entendre que l’AMPA va més enllà de la gestió de serveis i que la participació i la implicació és possible i diversa.
  • Recursos econòmics. Donat que Sant Llàtzer és una escola jove, d’una línia i que actualment només compta amb 6 aules, les mancances econòmiques són notòries. És per aquest motiu que “Divendres Compartits” ha esdevingut un projecte autogestionat que s’ha finançat amb diverses activitats en les quals han col·laborat entitats locals del barri. Amb els diners obtinguts hem pogut comprar el material necessari per realitzar les propostes de millora pel pati.
  • Reflexions educatives. Gràcies als espai de xerrades i trobades, les famílies hem trobat espais de reflexió i conversa autogestionats sobre l’educació dels nostres fills i filles.
  • Coordinació escola - famílies. Ha estat a partir de divendres compartits que va néixer la primera comissió mixta. Aquest fet ha afavorit la creació d’altres comissions mixtes a l’escola (comissió mixta de festes i de menjador).
Persones necessàries: 

Per dur a terme aquest projecte el nostre principal potencial són les famílies i els xiquets i xiquetes que amb la seva participació, col·laboració, il·lusió i treball han fet possible millores per l’escola, per l’educació i sobretot per la cohesió de la comunitat educativa.

Realitzar activitats entre nosaltres i per a nosaltres, coordinades amb l’equip de mestres, són una bona manera de caminar cap a un altre model de participació.

Objectius: 
  • Fomentar la participació activa de les famílies dins la vida de l’escola.
  • Generar espais de convivència i de relació entre tota la comunitat educativa (infants, famílies i mestres).
  • Col·laborar en la millora i la qualitat de l’educació dels nostres fills i filles.
Període d'execució: 
20/09/2016 a 20/06/2017
Destinataris: 
Considerem que els màxims destinataris de “Divendres Compartits” són tots els xiquets i xiquetes de l’escola, tot i que també considerem que sortim beneficiada tota la Comunitat Educativa.
DADES PERSONA DE CONTACTE
AMPA: 
AFA Escola Sant Llàtzer