CLUB DE LECTURA FAMILIAR

Edició: 
2018
AMPA que el presenta: 
AMPA Escola El Turó
Població: 
Montcada i Reixac
Modalitat: 
Fem xarxa per l’Èxit escolar
Breu descripció del projecte: 

Trobada setmanal, els divendres de 60 minuts d'infants acompanyats per un adult, mare, pare, avia, avi, germà, germana etc
Els primers 15 minuts es destinen al berenar i a una mica de esbarjo,
Després comença l'activitat de lectura compartida en veu alta, sense distinció d'infant o adults, (Tot i no ser, en general la nostre llengua mantenim el català com la llengua del club)

Què fem?

  • Mirem el llibre físic, repassem la portada i la contraportada, fem conjectures i després ens endinsem a l'història. A cada pagina fem una descripció de la imatge (expressió oral), fem èmfasi al vocabulari nou
  • Busquem la definició i aplicacions de les paraules noves,
  • Plantegem situacions, proposem alternatives, busquem justificacions o no a les actituds dels personatges,
  • Empatitzem amb els personatges o no
  • La relacionem amb altres contes que ja hem llegit
  • I expliquem anècdotes, els nens i nenes sempre tenen coses a dir,
  • Fem crítica de l'obra llegida; ens va agradar, una mica, molt, res...
  • Sempre en un clima adient( també entre cançons i rialles)
  • Funcionalment treballem amb llibres de préstec de biblioteques escanejats i penjats al núvol de l'AMPA (sense compartir públicament)
  • Per fer l'escaneig fem servir la app per Android TinyScanner (gratuïta i fàcil d'utilitzar)
  • Amb l'accés a l'internet de l'aula o la biblioteca visionem el conte amb el canó
  • Cada conte, ens porta a imaginar i fer una activitat, pintar, retallar, fer manualitats
  • Tenim com propòsit créixer, que més famílies participin, i per això fem contacontes oberts a tothom...

Amb ajuts de l'AMPA, l'Escola, o el PEE portem teatre a l'escola. Tot per gaudir junts un temps de qualitat amb els nostres fills/filles i proporcionar activitats culturals de qualitat

Pressupost: 
En el primer any les despeses no van arribar als 100€ Amb la incorporació dels conta contes i altres activitats en funció del pressupost de l'AMPA , 250€
Obstacles a vèncer: 

1. Manca de recursos materials. No disposàvem de prou material, contes, titelles, etc
2. Manca de recursos pedagògics. El nostre nivell de català no era l’adequat.
3. Manca de recursos humans. No disposàvem de voluntaris per poder explicar contes, llegir en veu alta amb un cert nivell pedagògic.

Col·laboradors: 
Direcció
professorat
entitats locals
administració pública
famílies del centre
altres
Delegació: 
Barcelona Comarques
Paraules Clau: 
#Família #Llibres #Contes #Somnis #Imaginació #Lleure #Tempsdequalitat #Espaideconvivència #Escola #Valors #Educació #Treball en xarxa #Col·laboració #Responsabilitat #Integració #Català #Montcada i Reixac #EscolaElTuró #Infancia #suportfamiliar
Nivell Educatiu: 
Primària
Valors clau: 
  • Fomentar la unitat familiar
  • La lectura com eina per desenvolupar el coneixement
  • Gaudir de temps de qualitat sense interferència de mails, trucades, Wathsapp, Telegram, Instagram etc
  • Espai de convivència obert a tothom a l'escola
  • Educació en valors
  • Treball en xarxa
  • Treure profit als recursos disponibles
  • Consum responsable
  • Respecte pel medi ambient
  • Llaços familiars i trencar la barrera entre generacions
  • Apropar els llibres, la cultura, les arts escèniques als infants
  • Arrelar al nouvingut
  • Respectar el bagatge interior de cada família i que els permeti obrir-se als altres sense por de ser jutjats
  • Enriquir als nostres infants i famílies amb l'ample ventall cultural que tenim
  • Desenvolupar-nos com éssers humans pensants
Materials necessaris: 

Contes, accès a internet i mitjans per visionar el llibre (canó, pantalla)
Materials fungible, reciclat o altes per fer manualitats

Necessitats atesses: 

Al principi hi havia un repte a aconseguir, que els nens i les nenes de l’escola llegissin més, i això ho promovem dotan-los d’habilitats lectores, en l'expressió oral, en la lectura en veu alta i la comprensió lectora. Moltes de les nostres famílies no tenen l'hàbit de llegir a casa, i per tant els infants no poden aprendre dels pares. Tampoc tenen llibres i contes(molt menys en català). Estem parlant d'un alt percentatge de families immigrants del Marroc, Paquistan, Sud-Amèrica, etc. Així que calia intervenir.
Durant el projecte ens vam adonar de la falta de llaços d'unió entre les families dels diferents col·lectius presents a l'escola i per tant vam voler fomentar la convivència enriquidora de tots aquests col·lectius implicant-los en un objectiu comú com fomentar conductes d'aprenentatge als seus fills.

Persones necessàries: 

Un/una voluntari /a amb coneixement de la llengua catalana
Com el grup és d'autogestió les propostes i suggerències sorgeixen del mateix grup
Les tasques les fan tant adults com infants

Objectius: 

1. Gaudir en família de la lectura
2. Llegir per goig , per plaer, perquè ens fa feliç, perquè ens agrada riure i a vegades també posar-nos sentimentals
3. Millorar les habilitats lectores
4. Millor la comprensió lectora
5. Promoure l' ús del català en comunitats no catalanoparlants (Principalment de fora de l'estat, Marroc, Pakistan, Índia, resta d'Àfrica, Sud-Amèrica)
6. Incorporar noves paraules i enriquir el vocabulari, ampliar-lo
7. Promoure la lectura en veu alta
8. Millorar la dicció i l'expressió oral
9. Promoure la participació de la família a l'escola en temps lectius i no lectius
10. Crear consciencia de la responsabilitat de la família en el procés d'aprenentatge
11. Dotar a les famílies i als infants de les eines mitjançant la lectura, per aconseguir l'èxit educatiu tot i partir d'unes premisses socioeconòmiques i culturals baixes
12. Promoure la visites a les biblioteques del municipi
13. Donar a conèixer a les famílies el recursos del nostre municipi, carnet de biblioteques, accés a internet, mitjans audiovisuals, etc
14. Promoure la participació dels racons de contes que ofereix el municipi
15. Apropar altres formes d'expressió artístiques a famílies sense recursos
16. Fomentar l'autogestió per parts de les famílies
17. Estimular la creativitat de les famílies
18. Crear noves relacions entre diferents grups ètnics, racials, socials, i trencar l'obstacle del gènere per a molts homes i dones
19. Fer amics i amigues
20. En cas específics, donar suport a famílies usuàries del CDIAP DAPSI (Detecció, Atenció, Prevenció i Suport a la Infància) com a l'hora del conte. La lectura de contes adients i un ambient estimulant és molt millor que llegir a casa sense ajuda.

Creiem que podríem ser guanyadors:

  • Perquè es un projecte potent, que fa visible les dificultats que afronten les AMPA's a escoles segregades, i com, mitjançant l'entusiasme i la convicció algunes coses tenen la possibilitat de canviar
  • Perquè val la pena intentar crear espais de convivència i que siguin reconeguts per la tasca meravellosa que es fa
  • Perquè fa visible una escola segregada amb molts èxits guanyats com tantes que hi ha com la nostre arreu del país
  • Perquè a l'escola publica catalana fem coses per millorar el rendiment acadèmic dels infants amb qualitat, amb valors, i mantenint la llengua pròpia tot i no ser la més comuna a l'escola
  • Perquè les families han de tornar a sentir que són valorades i que la seva aportació a l'ensenyament també és important
  • I perquè aquest projecte ho té tot
Període d'execució: 
20/01/2017 a 15/06/2017
Destinataris: 
Nens i nenes entre 3 i 12 anys alumnes de l'escola acompanyats/des per un familiar
DADES PERSONA DE CONTACTE
AMPA: 
AMPA Escola El Turó
Correu electrònic de contacte: