Banc d'experiències

Entreu l'any de l'edició (p.e. 2015)
  • AMPA que el presenta: Ampa Corbella; Ampa Granés; AFA Les Aigües; AFA Can Manent; Ampa Mil·lenari
    Modalitat: Fem xarxa per l’Èxit escolar
    Edició: 2017
    Paraules clau: participació, espai públic, autonomia, camins escolars, xarxa d'Ampes, medi ambient.
    És un conjunt molt extens d'activitats que es poden classificar en dues vessants:
    • MILLORAR L'ESPAI PÚBLIC: recollir informació sobre les necessitats dels infants en relació a l'espai públic i traslladar-les a l'Ajuntament, Policia Local, participar del Consell de Medi Ambient, etc. Hem fet tallers on els infants traçaven en un mapa el seu recorregut a l'escola amb un color diferent segons el seu mode de transport, hem passat enquestes a les famílies de les escoles... Tota aquesta informació s'ha tingut en compte en el disseny de les polítiques de l'Ajuntament i s'han modificat infraestructures: s'ha peatonalitzat espais propers a les escoles, s'ha ampliat la xarxa de carrils bicicleta...
    • SENSIBILITZAR: sensibilitzar les famílies i els veïns sobre els nombrosos avantatges de la mobilitat sostenible i del respecte que necessiten els usuaris més vulnerables: hem editat materials de difusió, hem fet tallers participatius: taller per posar a...
  • AMPA que el presenta: APA EL MIRADOR
    Modalitat: AMPA Solidària
    Edició: 2017
    Paraules clau: Solidaritat. Sostenibilitat. Lluita contra el malbaratament alimentari. Transversalitat. Cooperació.
    Tot i que la iniciativa va sorgir de la nostra APA, el cert és que es tracta d'un projecte transversal que compta amb la participació de varis actors: l'escola Puig d'Agulles, l'Ajuntament de Corbera de Llobregat, l'empresa 7iTria responsable del servei de cuina, l'entitat Corbera Voluntària i l'APA El Mirador. Cadascuna de les parts participa en una part del projecte, i sense tots ells el projecte no s'hauria fet realitat. Per aquest motiu es va signar un conveni de col·laboració on es van concretar les responsabilitats de cadascú. En síntesi:
    • L'empresa responsable de la cuina s'encarrega d'envasar i congelar els excedents alimentaris en monodosis i de complimentar tota la documentació que permet garantir la traçabilitat del producte (etiquetes i albarans).
    • Els voluntaris de l'entitat Corbera Voluntària s'encarreguen de recollir els aliments i de transportar-los a la seu del Banc d'Aliments municipal. També són responsables de complimentar...
  • AMPA que el presenta: AMPA Escola de Maspujols
    Modalitat: Tothom a l’AMPA
    Edició: 2017
    Paraules clau: Ampatitza’t, participació, cohesió, implicació, berenars, trobades, compartir, educació, famílies, tots junts!
    L’AMPATITZA’t neix de dues necessitats bàsiques que vam detectar com a AMPA. 
     
    La primera era la dispersió de les famílies: Malgrat que l’escola és molt petita (100 alumnes), les famílies provenen de diferents nuclis rurals dispersos pel petit territori: masos, petites urbanitzacions, etc. Això fa que, les que no són de dins del poble de tota la vida, no es coneguin entre elles. Al ser un poble tant petit, les extraescolars es fan fora, i al sortir de l’escola tothom marxa de seguida. Per tant calia una mesura de cohesió i d’implicació de les famílies amb l’escola.
     
    La segona era la manca de recursos econòmics de l’escola: L’escola de Maspujols és una escola molt petita i de recent reobertura, amb uns recursos econòmics molt limitats. La part informàtica era força deficient i les famílies volíem que els alumnes poguessin treballar, almenys, amb alguna pantalla digital, així com també volíem i continua essent el nostre...
  • AMPA que el presenta: Institut d'Argentona
    Modalitat: Fem xarxa per l’Èxit escolar
    Edició: 2017
    Paraules clau: Aula d'estudi, mentors, ajuda per a l'aprenentatge
    De dilluns a dijous de quatre a dos quarts de sis de la tarda en dos espais municipals s'obre a l'alumnat d'Eso i alguns de primer de batxillerat  l'aula d'estudi  per tal d'anar-hi quan ho considerin necessari.  Cada una de les sessions està assistida per tres mentors de diferents itineraris acadèmics. 
    Disposem d'un espai  d'estudi al centre del poble i d'un altre al barri del Cros. 
    Poden fer-ne un ús a la carta, individualment o en grup, estar-s'hi tota l'estona o només per resoldre els seus dubtes.
    La utilització d'aquest espai és lliure i s'adapta a les necessitats puntuals o a llarg termini dels alumnes que hi participen.
     
    Cada divendres tots el mentors implicats tenen el compromís  d'assistir a una sessió d'una hora de formació especialitzada amb una psicopedagoga on adquirir habilitats pedagògiques i didàctiques,  on resoldre i  comprendre  les incidències que pugui haver-hi durant la setmana.  És un...
  • AMPA que el presenta: AFA LA LLACUNA
    Modalitat: AMPA Solidària
    Edició: 2017
    Paraules clau: Compartir el menjar, reduir la pobresa, conscienciar sobre el malbaratament alimentari, treball en xarxa, recollida d'aliments
    Des de la Comissió de Menjador de l'AFA va sorgir la inquietud de poder aprofitar els excedents de menjar de la nostra escola. La comissió es va posar en contacte amb l'escola i l'empresa que gestiona el menjador per tal de trobar una solució conjunta. Va resultar complicat, ja que al tractar-se de menjar s'havia de garantir el bon estat i conservació dels productes. Finalment s'aconsegueix un conveni amb la ONG Menjar Sense Fronteres que s'encarregarà de la distribució en condicions segures dels aliments. L'AFA, l'escola i l'empresa encarregada del menjador (Ziga-Zaga) comprem a parts iguals un congelador. La idea és que tot l'excedent es guardarà en uns tapers (que aporta la ONG) en el nou congelador i cada cop que aquest està ple la ONG s'encarrega de venir amb un vehicle refrigerat i ho recull per distribuir. 
    No es tracta només de reaprofitar els aliments sinó també de conscienciar als nostres alumnes del menjar que sobra cada dia a l'escola.
  • AMPA que el presenta: AMPA RAMÓN Y CAJAL
    Modalitat: AMPA Solidària
    Edició: 2017
    Paraules clau: Solidaritat, Refugiats, Guerra, ONG
    Va ser un mare que ens va proposar aquesta iniciativa i des de l'AMPA conjuntament amb el professorat i la direcció del centre, ens vam posar a treballar per dur-ho a terme.
    Es voliem recaudar fons per poder donar a ACNUR i al mateix temps aprofitar per explicar i donar a conèixer a l'alumnat, el que estava passant a Síria i el que suposa fugir del teu país amb condicions infrahumanes per a esdevenir un refugiat.
  • AMPA que el presenta: AMPA ESCOLA ROCABRUNA DE PICAMOIXONS
    Modalitat: Fem xarxa per l’Èxit escolar
    Edició: 2017
    Paraules clau: Compartir, Actuar, Implicació, Empoderament, Pertànyer, Gaudir
    Pares, mares i altres familiars del alumnes, oferim activitats que encaixin en el currículum dins l'horari lectiu. Són propostes de tallers o activitats que naltros sabem fer, ja sigui per la nostra feina o per les nostres aficions i que, un cop valorades per les mestres, portem a dins l'aula d'un o més cursos per tal que , per una banda, els nens i les nenes gaudeixin de la presència de les famílies a l'escola i, per l'altra, que les famílies se sentin part activa dins del  sistema escolar. Que puguin participar per una estona del dia a dia dels infants a la vegada que aportar alguna cosa pròpia als nens i nenes.
     
    Les activitats realitzades el curs 2015-2016 s'han repartit en 32 tallers.  Els han fet 11 pares/mares, 1 avi i 1 tieta i han estat les següents:
     
    OCELLS, RUGBY, FUTBOL SALA, QUI ERA MARTA MATA?QUÈ ÉS CAL MATA?(amb motiu d'una estada dels nens en el citat espai), TAULA DE LLUM, IOGA, PARAULES QUE CUREN:TREBALL...
  • AMPA que el presenta: AMPA CEIP Escola Arrels dels Alamús
    Modalitat: Fem xarxa per l’Èxit escolar
    Edició: 2017
    Paraules clau: Xarxa, aprenentatge multiedad i interespecífic, cooperació local, tallers
    La idea sorgeix a partir d'un intercanvi pedagògic de l'escola amb les escoles d'Educació infantil a Berlín, on l'ajuntament ha dividit la ciutat en Km2 i identifica quines necessitats educatives hi ha en cada un d'ells i el posterior treball en xarxa de les diferents institucuions que habiten i donen servei en cadascuna d'aquestes àrees.
    Doncs nosaltres hem volgut fer això a petita escala en el nostre poble. 
    Ens hem reunit amb els principals agents de participació activa; ajuntament, escola, escola bressol, associacions, AMPA.. i fent una pluja d'idees hem arribat a la conclusió que és escencial l'educació també fora de l'ambit escolar i d'aquí en surt el projecte: EDUQUEM EN XARXA.
    On entre tots portem a terme activitas durant l'any per enriquir l'educació dels nostre fills a través de tallers, xerrades, activitats...
  • AMPA que el presenta: AMPA Escola Ponent de Granollers
    Modalitat: Tothom a l’AMPA
    Edició: 2017
    Paraules clau: Inclusió, Diversitat, Multiculturalitat, Llengua catalana, Participació
    La nostra escola és un centre amb una concentració elevada de famílies d’origen estranger,  socioeconòmicament desfavorides i amb baix nivell d’instrucció (el departament ens classifica com “alta complexitat”). Hi trobem tres col•lectius majoritaris: població sud-americana, marroquina i subsahariana, i representen més del 70 % de les famílies. El desconeixement de la llengua fa que moltes famílies presentin dificultats en la comunicació i per això es va proposar des de l’AMPA i l’escola la creació d’un taller que facilités l’aprenentatge de la llengua.
     
    Es tracta d’un espai setmanal de 15 a 16:30 h, que a vegades s’estén fins a les 17 h, amb l’objectiu principal d’apropar les mares a l’escola i l’escola a les mares, sobretot aquelles d’origen estranger que desconeixen el funcionament del sistema escolar, parlen poc el idioma i que es troben moltes vegades amb fill/es més petits que encara no estan en edat d’escolarització, cosa que els dificulta poder...
  • AMPA que el presenta: AMPA Simeò Rabasa
    Modalitat: Fem xarxa per l’Èxit escolar
    Edició: 2017
    Paraules clau: Projecte interdisciplinari, sensibilitat artística i cohesiò de grup

    La Nave Va teatre es la companyia creadora a nivell nacional del projecte. La companyia aporta a l´escola un compositor i un director artistic que un cop per setmana treballa amb els nens. A final de curs els nens van representar la obra a nivell local (Martorelles), i a l´escola i a les escoles del voltant.Entre ells van crear des de la música fins el guió.  

Pàgines