FAPAC

La FaPaC s'oposa a qualsevol tancament de línies i escoles

Coincidint amb l'acció reivindicativa de les famílies de l'Escola Mar Nova de Premià de Mar, tancades als Serveis Territorials d'Ensenyament a Mataró, la FaPaC s'oposa fermament a qualsevol tancament de línies i centres públics a Catalunya.
 
 
COMUNICAT DE PREMSA
 
Ple suport a la lluita de les famílies de l'Escola Mar Nova de Premià de Mar, que continuen tancades als Serveis Territorials d'Ensenyament a Mataró,
 
La FaPaC s'oposa fermament a qualsevol tancament de línies i centres públics a Catalunya
 
  • La FaPaC denuncia que moltes de les escoles tancades fins ara eren de nova creació i amb projectes innovadors que implicaven tota la comunitat educativa, l'entorn i el municipi. 
  • La federació dóna ple suport a l'acció que l'AMPA de la Mar Nova està portant a terme en defensa del centre i de totes les escoles públiques.
  • La política de tancaments no té en compte la planificació escolar, la baixada de ràtios, la demanda de les famílies ni els projectes innovadors de les escoles.
 
Barcelona, 17 de febrer de 2017
 
Si ningú ho impedeix, i sembla que així serà, l'escola Mar Nova de Premià de Mar tancarà les seves portes al juny per no tornar-les a obrir al setembre. D'aquesta manera passarà a engrossir la llista d'escoles tancades els darrers anys pel Departament d'Ensenyament.
 
Moltes de les escoles tancades compartien un mateix perfil: escoles de nova creació, amb projectes majoritàriament centrats en la implicació de la comunitat educativa, l’entorn i el municipi, i orientades a proporcionar competències per la vida. Aquest és el cas de l'Escola Vilamagore (Sant Pere de Vilamajor); Sant Baldiri (Lliçà d'Amunt) amb un edifici buit, el destí del qual sembla estar a mig decidir; Can Montllor (Terrassa); Xarau (Cerdanyola del Vallès); Gil Cristià i Arbós (Selva del Camp). Tots van ser centres que van saber llegir una oportunitat educativa de canvi social en un entorn complex, amb tot l’esforç i dedicació que això comporta. 
 
Totes aquestes escoles van ser tancades malgrat els esforços i les lluites de les famílies i, en molts casos, de tota la comunitat educativa.
 
Lluita per la supervivència de l'Escola Mar Nova
 
L'Escola Mar Nova de Premià de Mar també és una escola de recent creació i amb un projecte innovador. La FaPaC dóna ple suport a les famílies que ja han passat una nit tancades als Serveis Territorials d'Ensenyament del Maresme-Vallès Oriental (Mataró) en una acció reivindicativa que busca arrencar un compromís per part de l'administració que eviti el tancament definitiu del centre educatiu. Així ho reclamem les famílies, el Ple de l'Ajuntament de Premià de Mar i la resolució aprovada pel Parlament de Catalunya el passat 4 d'octubre de 2016. 
 
Baixada de ràtios enlloc de tancaments
 
Tots aquests tancaments, segons el Departament d'Ensenyament, es basen en criteris de sosteniblitat econòmica i demogràfics. Així ho ha sostingut sempre. El fet que moltes d'aquestes escoles fossin d'una sola línia també ha facilitat el seu tancament. De tota manera, malgrat que la davallada demogràfica s´ha produit, es podria haver aprofitat per abaixar ràtios a tots els centres i d'aquesta manera aconseguir una millora en l'atenció a l'alumnat.
 
Aposta per la innovació?
 
Davant d'aquesta acció ens plantegem diverses preguntes:
 
- Per prendre aquest tipus de decisions, per què no es revisen les ràtios?
 
- Per què no es té en compte que la demanda per accedir a aquestes escoles supera l’oferta?
 
- Per què no es té en compte la gran necessitat d’espais educatius per a secundària de cara al 2020, tal com apunta el mateix Departament?
 
- Per què el Departament impulsa mesures per valorar l’experiència pedagògica dels docents que han impartit classe en centres innovadors i, en canvi, va tancant escoles públiques que hi han apostat per la innovació?
 
- Per què el Departament no aposta per aquests centres públics amb projectes singulars i/o mètodes innovadors, amb implicació i ajuda de les famílies i que cerquen una coherència 
educativa? 
 
- Per què, en canvi, dóna suport a un projecte (que impulsa un procés de treball conjunt entre escoles, comunitat educativa, administracions públiques, entitats, universitats i institucions internacionals. Un procés que ajudi a dibuixar les claus que permetin moure’s cap a l’objectiu conjunt d’un sistema educatiu avançat, “Marc d’Escola Avançada”? 
 
Cal anar més enllà. Per una de renovació exitosa al sistema educatiu es necessiten canvis pedagògics i de funcionament, i cal tenir en compte altres mancances, d’equitat, segregació escolar i finançament. Mancances que deriven directament de voluntat política.
 
Les famílies hi tenim molt a dir! Sens dubte, la xarxa d’Escola Pública és un pilar de construcció 
social fonamental. Cal renovar pels nostres fills, perquè l’educació és la base del present i la 
garantia del futur. 
 

Més imatges


FAPAC. Tots els drets reservats