FAPAC

Comunicat premsa: Demandes d'inici de curs

Coincidint amb l'inici de curs la FaPaC fa públiques les seves demandes centrades en reclamar mesures contundents per frenar l'abandonament escolar prematur, la pobresa infantil i la segregació escolar. La federació demana que no es limiti la participació de les famílies.
 
La FaPaC fa públiques les seves demandes coincidint amb l'inici de curs
 
  • La federació centra les seves demandes perquè es resolguin els principals problemes del sistema educatiu com són: l'alt abandonament escolar prematur, l'elevada pobresa infantil present a les aules, l'accentuada segregació escolar, la manca de gratuïtat real de l'educació, les limitacions a la participació de les famílies.
  • La FaPaC organitza el Debat “L'educació a la Catalunya emergent”, el proper dijous 17 de setembre, a les 18:00 hores, a l'Institut Miquel Tarradell de Barcelona. Amb les candidatures de Junts pel Sí (Josep Bargalló), PSC-PSOE (Marta Moreta), CUP-CC (Xavi Díez), Catalunya Sí que es Pot (Joan Josep Nuet), PP, C's, UDC. L'objectiu és fer que els candidats exposin clarament les seves propostes en educació.
 
Barcelona, 14 de setembre de 2015
 
Avui comença un nou curs marcat per la incertesa. Tot i l’abundància normativa i reglamentària és factible que les lleis i les normes canviïn de manera important durant aquest curs, tot i que no sabem de manera clara quin serà el resultat final. Esperem assistir a la derogació de la LOMCE i dels canvis administratius que ha suposat.
 
Estem molt per sota de la inversió en educació dels països europeus i també es pot dir ja amb totes les lletres que hi ha un clar incompliment de la LEC que defineix la inversió en educació en aproximadament un 6% del PIB. Hi havia un cert marge de 6 anys per arribar fins aquí. Han passat els sis anys i el 6% no hi és.
 
PROBLEMES
 
Els grans problemes del sistema educatiu són els mateixos que el curs passat: 
 
  • Alt abandonament escolar prematur, corregit en part per una mancança de llocs de treball poc qualificats que afavoreix la permanència dels alumnes en estudis postobligatoris.
  • Pobresa infantil elevada. Tenim un 28’8% de menors de 16 anys en situació de risc de pobresa. Seguim en unes taxes inacceptables. Aquesta situació és un gran perill pel futur del nostre país.
  • Segregació escolar molt accentuada. Tenim una situació que dificulta la convivència i la cohesió social. L’administració segueix rentant-se les mans. Les polítiques epidèrmiques donen resultats epidèrmics. Cal intervenir ja, sense por, i anar a l’arrel del problema.
  • Manca de gratuïtat real del sistema, Discriminació indirecta per part d’alguns centres amb total impunitat. 
  • Limitacions a la participació de les famílies en el sistema educatiu. Consells escolars només consultius. 
 
DEMANDES
 
Aquestes mancances econòmiques i de funcionament tenen efectes evidents en totes aquestes àrees sobre les quals la FaPaC fa les seves demandes concretes.
 
ESCOLA INCLUSIVA
  • Increment de l’alumnat escolaritzat en centres d’educació especial. Degut a la manca d’atenció en alguns centres ordinaris: per desinterès o per manca de mitjans.
  • Incompliment dels terminis sistemàtics per part del govern dels terminis per elaborar primer un pla Director i després un Decret sobre la matèria.
  • Què demanem? Demanem un nou decret, més sensibilitat sobre el tema, Formació a docents.
 
EDUCACIÓ 0-3
  • Abandonament total de la inversió en aquesta franja d’edat per part de la Generalitat. Adobada amb l’enderroc físic de l’escola bressol La Gespa a la UAB. Tota una metàfora del sistema educatiu català. Una universitat decideix enderrocar una escola bressol perquè els catedràtics ja no la necessiten.
  • Què demanem? Mantenir les escoles que tenim. Que no s’enderroquin. Més col·laboració de la Generalitat. Manteniment de ràtios, gestions directes per part de les administracions.
 
ESCOLA RURAL
  • Molt al marge de tot, aquest curs s’obre un nou centre per primera vegada en molts anys.
  • Manca un decret que reglamenti la situació i reculli les propostes del territori, les famílies i professionals de l’àrea
  • Què demanem? Un pla de futur clar per aquests centres. 
 
FORMACIÓ PROFESSIONAL
  • Hi ha hagut un nou decret amb algunes idees positives, però falten mitjans per tirar endavant les propostes, i en especial un increment de places públiques per poder fer accessibles aquests estudis a totes les persones interessades. La FP i no la FB Bàsica derivada de la LOMCE, és qui ha d’oferir segones oportunitats a aquells alumnes que han abandonat els estudis.
  • Què demanem? Nous centres, un mapa escolar a nivell de Catalunya, política ambiciosa de segones oportunitats, implicació amb escoles d’adults, AMPA i entitats del territori.
 
CONSTRUCCIONS 
  • S’ha rebaixat molt la construcció de nous edificis. Seguim per sobre dels 1.000 barracons
  • Què demanem? Noves construccions en un temps raonable
 
BEQUES I AJUDES
  • Condicionades totalment per les possibilitats pressupostàries i no per les necessitats de les persones. Per tant, un ampli sector de població empobrida queda al marge de les ajudes oficials i es veu abocada a la caritat assistencialista de diverses institucions
  • Què demanem? Més inversió en aquest camp. Menjador gratuït per qui ho necessiti. Sensibilitat amb les persones, desburocratització del sistema.
 
MANCA DE SUBSTITUCIONS A TEMPS DE MOLTES PLACES DOCENTS
  • Que el cel reparteixi salut entre els mestres perquè el Departament no arriba amb les substitucions.
  • Què demanem? Cap nen sense mestre-a 
 
INSTITUTS TANCATS A LES TARDES
  • Una de les retallades més lletges i classistes. Els adolescents amb pocs recursos que vagin al parc. 
  • Què demanem? Un pla coherent per donar un ús a les instal·lacions dels centres al servei dels alumnes. Biblioteques i pistes esportives obertes cada tarda. 
 
LOMCE
  • S’aplicarà a partir d’aquest curs tot i la manca de suport social i polític. 
  • Què demanem? La seva derogació, i l’obertura d’un diàleg social i polític que doni resposta a les necessitats de l’educació catalana. 
 
ASSEGURAR ESCOLA PÚBLICA DE QUALITAT PER A TOTA LA POBLACIÓ QUE HO DEMANI
  • És la garantia de desmercantilitzar el procés educatiu, fet que suposa un atemptat flagrant a la igualtat d’oportunitats.
  • Què demanem? Un mapa escolar a nivell de Catalunya que contempli les necessitats de  noves places escolars i estableixi un pressupost i un calendari per a la seva posada en servei.
 

Més imatges


FAPAC. Tots els drets reservats