FAPAC

El projecte educatiu de centre, a debat

Jornada

La jornada va posar de manifest que el PEC és clau com a instrument per a millorar la qualitat educativa, més en el nou context educatiu actual marcat per Decrets com el d'autonomia i de direcció que atorguen més independència als centres.  

En la presentació de l'acte, Jordi Plana, gerent de Serveis d'Educació de la Diputació de Barcelona, va destacar la necessitat de connectar el PEC amb les famílies i el territori per tal de multiplicar el seu valor. Per la seva banda, Ignasi Garcia, subdirector general d'Organitzacions i Qualitat dels centres educatius del Departament d'Educació, en la seva ponència va recordar que el PEC hauria de tenir perspectives més ambicioses per aglutinar tota la comunitat educativa; "sempre ha d'anar acompanyat de mesures per tirar-lo endavant", va precisar. En la seva opinió, "professorat i comunitat educativa han de tenir una visió comuna del centre amb unes perspectives de futur compartides com a garantia d'èxit dels projectes". 

Joaquín Gairín, catedràtic de Pedagogia de la UAB, va parlar de quatre elements fonamentals a millorar per cada centre: el seu desenvolupament curricular, organitzacional, comunitari i professional. JornadaEn aquest context té sentit el PEC que, segons l'expert, "hauria de respondre a la realitat, a necessitats concretes, malgrat que gairebé sempre són massa estandaritzats". Gairín, va defensar que el PEC s'ha de sentir en tots els àmbits de l'escola, ha de ser articulador perquè s'apliqui correctament i tingui participació. En aquest sentit, va reclamar la implicació dels pares que "han de generar propostes i ser-ne difusors i compromesos amb els objectius compartits".

La jornada va comptar amb l'experiència de diverses escoles que van explicar la seva realitat. L'equip directiu de l'Escola El Roure Gros de Sta. Eulàlia de Riuprimer va compartir amb els assistents la seva experiència educativa marcada per la globalització de l'aprenentatge. Els grups d'alumnes són heterogenis i no es divideixen per edats ni matèries, tot seguint el model d'escola rural del qual prové. 

Per la seva banda, la presidenta de l'AMPA Escola Mestre Gibert de Barcelona, Elisabet Manen, va recordar que el PEC encara és una eina desconeguda per les famílies que no coneixen ben bé el seu contingut ni saben com participar-hi. Foto "La informació necessària per conèixer el projecte de l'escola no ens arriba fàcilment als pares; per aìxò reclamem que hi hagi més mecanismes perquè ens hi volem implicar", afirma Manen. Des de l'AMPA de l'Escola Collaso i Gil, el seu president, Àlex Castillo, va advocar perquè tota la comunitat educativa s'impliqui en el PEC, ja que "d'això en depèn el seu èxit". "Els pares l'hem de conèixer i hem de tenir llibertat i confiança per plantejar canvis i fer propostes", segons Castillo.

L'acte va comptar amb prop d'un centenar d'assistents, entre els quals, molts representants d'AMPA que van tenir l'oportunitat de compartir les seves reflexions i formular preguntes entorn al PEC.

Transmissió en directe per Internet

------------------------------------

Cartell de la jornada en el document adjunt.

Arxius per descarregar


FAPAC. Tots els drets reservats