FAPAC

CEIP El Roure Gros (Santa Eulàlia de Riuprimer i Muntanyola): Els nostres fills sense escola

FotoEl CEIP El Roure Gros és una escola rural amb una capacitat d'alumnes molt reduïda i un sistema educatiu novedós i pioner a l'estat. Per aquest motiu, l'equip educatiu del CEIP El Roure Gros començà a treballar conjuntament amb l'IES La Plana, per tal de facilitar la nova incorporació dels alumnes del Roure Gros i poder-ne fer un bon seguiment, tant de la seva adaptació com del seu creixement personal i evolutiu. Fins i tot, durant el darrer curs, els alumnes de 6è han realitzat treballs conjunts amb l"IES La Plana, realitzant sortides de treball conjuntes.

Paral·lelament, i donat que el CEIP El Roure Gros no té un centre d"educació secundària adscrit ni de referència, tant el seu equip educatiu com el Consell Escolar i els Ajuntaments de Santa Eulàlia de Riuprimer i de Muntanyola, iniciaren els tràmits per a sol·licitar al departament d'Educació que el nostre CEIP tingués una puntuació addicional en el procés de preinscripció, la qual cosa facilitaria l'accés dels nostres fills a l'IES La Plana. A data d'avui, la nostra demanda encara no ha tingut resposta.

Així doncs, considerem que els alumnes del CEIP El Roure Gros es troben en situació de greuge comparatiu i amb una flagrant situació de discriminació, tenint en compte que, no només no disposem d'un institut als nostres pobles sinó que tampoc tenim cap centre adscrit, com sí tenen la resta de pobles sense institut de Catalunya. Amb aquest greu problema ens trobem que els nostres alumnes, any rere any, queden repartits en diferents instituts (quan estem parlant de grups de 4, 6 o 10 alumnes, no més).

Separar aquest grups tan reduïts de nens, que han crescut junts, pot entorpir el seu Fotocreixement personal i, de ben segur, dificulta la col·laboració dels professionals en el seguiment de la seva adaptació al nou centre i del seu procés evolutiu. Un seguiment que, els professionals del Roure Gros, venen realitzant des de sempre.

Un altre valor afegit a la nostra elecció de Centre és la seva proximitat. Els nostres fills s'han de desplaçar diàriament amb autobús fins als centres. Arribar a l'IES Vic suposa donar la volta sencera a la ciutat.

A més, i per la seva banda, l'IES La Plana ha sol·licitat públicament una tercera línia (és a dir, l'ampliació a una tercera aula de 1er d'ESO), per tal de poder donar resposta a la demanda de matriculació d'alumnes que han tingut. Aquesta petició els ha estat denegada pel Departament.

La situació actual
Com era d'esperar, ja que ens ve passant any rere any, aquest any també, els alumnes del Roure Gros han quedat dividits en dos grups. Cinc alumnes a l'IES La Plana i cinc alumnes a l'IES Vic, quan tots deu havien sol·licitat, com a primera i única opció, l'accés a l'IES La Plana.

El procés administratiu estableix, en cas de no estar conforme amb aquesta resolució, presentar un recurs d'alçada en el termini de 3 dies hàbils a partir de la data de la resolució. Així doncs, els 5 pares dels alumnes afectats, varem procedir a presentar l'esmentat recurs en el termini establert. A data 12 de setembre no s'ha rebut cap resposta oficial, ni negativa ni afirmativa. Res en absolut.

Per aquest motiu, a data 12 de setembre, els nostres fills no han estat matriculats, ja que encara no sabem si els nostres recursos han estat acceptats, si han estat admesos a l'IES La Plana, o no.

La nostra lluita
En les dates del 28, 29 i 30 de maig, els pares dels alumnes afectats presenten els seus corresponents recursos d'alçada davant l'Oficina Gestora dels Serveis Territorials del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Els recursos d'alçada es presenten amb el paper oficial que facilita la Generalitat de Catalunya i són dirigits al Sr. Director dels Serveis Territorials Barcelona comarques II.

FotoLa mateixa setmana de maig, el Consell Escolar, l'Ajuntament de Sta. Eulàlia de Riuprimer i el de Muntanyola, presenten recursos i escrits de suport als pares i alumnes afectats.

La primera setmana de juny, un dels pares rep una trucada telefònica de l'Oficina Gestora esmentada, en la que una noia, parlant de part de la Inspectora de la Comissió de Matriculació de Vic Sra. Mª Eugènia Anta, li comunica que, si el seu fill ha estat dirigit a l'IES Vic, el que ha de fer és matricular-lo allà i que no pot presentar recurs de cap mena. La resposta és que s'ha iniciat un recurs administratiu i per tant és procedent rebre una resposta oficial al respecte.

Al no rebre cap contestació, els pares decideixen sol·licitar una entrevista amb la Inspectora de la Comissió de Matriculació de Vic, Sra. Mª Eugènia Anta, per tal d'aclarir els nostres dubtes i problemes. L'entrevista es sol•licita oralment la segona i la tercera setmana de juny. Al seguir sense resposta, es comencen a demanar les entrevistes per escrit, els dies 26 de juny, 2 i 24 de juliol i 1 de setembre.

Després de la primera sol·licitud d'entrevista per escrit, el Roure Gros rep una trucada del Sr. Josep Jovanteny, també Inspector del Departament, demanant que l'equip directiu del centre notifiqués als pares que deixessin de demanar entrevistes, ja que no estaven en el seu dret d'entrevistar-se amb la inspectora i que aquesta no era la via a seguir.

L'1 de juliol, es presenta escrit al Síndic de Greuges per tal de mediar en la nostra situació. A data d'avui, el Síndic no ha rebut cap resposta al respecte des d"Ensenyament.

La primera setmana de setembre, tots els pares afectats, reben trucades de l'IES Vic, proposant-los de conèixer el Centre i el professorat. Aquestes trucades es realitzen a instàncies de la Inspectora Mª Eugènia Anta. La resposta dels pares va ser conjunta: "els nostres fills no estan matriculats a hores d'ara en cap centre, a l'espera d'una resposta oficial al nostre recurs, per tant, mentre això no es solucioni no farem res al respecte".

Donada la urgència en la que ens trobem, demanem ajut a l'equip directiu del Roure Gros, el qual, a través de vàries trucades aconsegueix parlar amb la Directora Adjunta del Departament, Sra. Mercè Julià, presentant-li el problema.

El dilluns 8 de setembre, un dels pares rep la trucada de la Sra. Mercè Julià, convidant-la a tenir una reunió a Barcelona (però si tenim oficines gestores dels serveis a Vic!), el dimecres 10 a les 10 del matí. Després de consultar-ho amb la resta de pares afectats, acordem l'entrevista per a la data fixada.

El dimecres 10, a la seu dels Serveis Territorials a Barcelona, se'ns rep a 5 pares. A l'entrevista hi assisteixen la Sra. Mercè Julià, la Sra. Mª Eugènia Anta i el Sr. Josep Jovanteny.

La nostra sorpresa comença només iniciar la reunió. La seva primera pregunta és: "què hi havíem anat a fer?"

Un cop explicada la nostra situació, els comuniquem la falta d'una resposta oficial als nostres recursos, a la qual cosa responen que no en tenen coneixement i que els recursos s'han perdut... 8 recursos perduts! Que tot ha estat un errada administrativa. S'han perdut 8 recursos, però tot i així, durant aquests 3 mesos i 10 dies, hem anat rebent trucades de terceres persones intentant dissuadir-nos i desanimar-nos? Qui menteix?

La reunió, de més d'una hora i mitja de durada, va transcórrer en un seguit d'incongruències i contradiccions. Avui, encara esperem aquesta resposta oficial.

Amb aquest escrit, volem denunciar públicament:
1.- La situació de discriminació en la que es troben els nostres fills i el greuge comparatiu en el que es troben en comparació als altres pobles de Catalunya que no tenen un institut al mateix poble però sí un centre adscrit.

2.- La bel·ligerància amb que s'atorguen les places als centres educatius. En cap cas s"estudien les necessitats educatives dels nens, sinó que tot queda supeditat a l'atzar.

3.- El tracte rebut des del Serveis territorials, els quals ens han mostrat una absoluta falta de respecte, alhora que considerem que, les persones a qui hem adreçat els nostres escrits, han faltat als seus deures com a funcionaris de l'administració, al no atendre ni respondre directament les nostres sol·licituds.

4.- La negativa a estudiar i respondre els recursos presentats per les famílies, el Consell Escolar del Centre, l'Ajuntament de Sta. Eulàlia de Riuprimer i l'Ajuntament de Muntanyola.

Però el que ara ens importa es trobar una solució al problema dels nostres fills. Que puguin continuar els estudis allà on ells han triat. Que se'ns respecti la nostra decisió i la llibertat d'elecció de l'educació que volem per als nostres fills. Que puguin continuar anant cada dia a classe amb els seus companys de tota la vida. Que no ens menteixin dient-nos que no hi ha places.

Per tant, demanem:
Que, ja que des del Departament d'Educació es reconeix que aquesta situació ha de canviar cara al curs vinent, i donat que els nostres fills ja no tindran l'oportunitat d'acollir-s'hi, es reconsideri i es resolgui favorablement la nostra demanda de matriculació a l'IES La Plana, com la resta dels seus companys.

Des d'aquí, ens plantegem un seguit de qüestions:
Per què cada any els nostres fills es veuen afectats pel mateix problema?
Per què els educadors s'han d'esforçar tant en implantar mètodes innovadors d'ensenyament quan, des de dalt, no se'ls garanteix una mínima continuïtat ni se'ls recolza en el seu treball diari, afectant directament, d'aquesta manera, els nostres fills i alumnes?
Per què parlem de la qualitat de l'ensenyança si, al final, només compten els números que t'adjudica una màquina? I, per què només es tenen en compte aquests números de tall, i no es pensa que estem tractant amb persones i estem jugant amb el seu futur?

I el que es pregunten els nostres fills: Per què hem estat treballant tot l'any amb l'IES La Plana, si ara no ens hi deixen anar?


FAPAC. Tots els drets reservats